+ADS+

Wednesday 2 March 2016

Pengalaman: Ayah sakit kanser (Part 1)

Salam, hai readers.. tah ada lagi tah tak readers blog aku ni.. sekian lamanya tak hapdate. byk sangat yang terpaksa lalui detik2 sukar yang takkan dilupakan sama sekali. 

Akhir bulan 10 2015, kami sekeluarga dikejutkan dengan 1 berita paling sedih dalam hidup. Setelah buat imbasan MRI di hospital, ayah kesygn disahkan menghidap kanser paru-paru tahap 4. Memang kalau ikutkan, mmg tak nampak langsung tanda-tanda penyakit cancer. senang cakap, tak boleh detect langsung. masalahnya, ayah tak pernah sekali pun ayh mengadu sakit di bahagian dada. cuma yang paling ketara tak  boleh terlalu penat, seakan macam asma. Batuk-batuk pun mcm biasa jer la.. cuma selalu kena je batuk. ingatkan sebab dah tua, dah tak boleh kena asap, tak boleh makan sejuk2, tak boleh mandi air sejuk.


Doktor klinik pun cuma buat imbasan xray biasa pun masih tak boleh kesan lagi. Cuma bagi inhaler ventolin asma jer. Sampaila 1 masa, kami minta untuk buat imbasan MRI di hospital teluk intan. Nak pujuk ayah buat MRI pun bercinta jugak. Biasalah dah namanya lelaki. Asal sebut je hospital, die punya allergik oo makaihh..dari sorang anak ke sorang anak pujuk. sudahnya kami semua kena marah.hahah..tapi kami tak dulik, kami hangkot jugak. 

Bila dah buat MRI, baru lah semua nya terjawab. Doktor panggil waris. Haih, masatu berderau2 darah semua. kenapa doktor nak panggil waris ni. 


Doktor sahkan ayah dah tahap 4. kanser dah merebak ke bahagian limpa. Ya Allah, bagai batu besar menghempap di atas kepala, terasa berat dugaan yang Allah bagi pada kami sekeluarga. Doktor juga pesan, supaya cuba beritahu ayah tentang keadaan sakitnya. cuba beri sokongan moral. Sebab salah 1 penawar kanser ialah kekuatan mental. Dengan faktor usia, ayah tak boleh buat kimoterapi, dan paling lama jangka hayat ayah mampu bertahan cuma 6 bulan...Ya Allah, tak mampu menahan sebak dan hancur luluhnya hati ni. Airmata turun bak air terjun dari pipi..

Kami sekeluarga sepakat untuk beritahu ayah dalam masa sebelum appoitment ke 2...tapi tak sangka bila kami semua adik beradik beritahu, ayah kelihatan ok dan redha dengan keadaan sakitnya. ayah nampak kuat..betul2 hero kami.. kami semua cuba tenangkan ayah yang kami adik beradik takkan pernah putus harap, berusaha dan berdoa.kami semua beritahu ramalan doktor hanyalah berdasarkan teori..kami yakin semua penyakit ada penawarnya.


Masa tu kami sekeluarga cuma kenangkan abg OKU yang terlalu la rapat dengan ayah. dah mcm kembar..di mana ada ayah, di situ ada abg ku..tp sejak dari berita itu, abg kami terpaksa belajar untuk berdikari untuk menguruskan diri .. dan adik beradik ipar duai terpaksa sama2 bekerjasama ambil alih untuk uruskan abg.  Bergilir-gilir dengan appointment hospital dan klinik.


Tapi di klinik/ hospital pun takde ubat spesifik yang mereka beri. doktor cuma monitor keadaan ayah stabil ke tak je dan buat lagi x-ray..kami ikhtiar cara tradisional pula..yang penting bagi kami usaha dan selebihnya tawakkal..


Pernah kami bawa ayah berubat kampung di 1 tempat yang agak terkenal juga lah untuk penyakit kanser selama 3 hari berturut-turut. Rasanya ramai yang tahu kot tempat berubat tradional ni. 



PAK ANDAK, NO 5, TAMAN HJ ALI, GRIK, PERAK. 


Next entry sy akan buat review pasal tempat berubat ni. Selain tu, macam2 juga kami beri ayah makan sebagai suppliment dan merawat kanser. antaranya air kangen ikut PH2 tu sebagai minuman hariannya. ada lagi suppliment yang kami mmg konsisten beri iaitu Cellmaxx. ni la rupanya Cellmaxx tu. 





Cellmax ni dalam bentuk sachet ni dan perlu bancuh dengan air..ayah kata bila makan ni, macam lega dada mcm lapang sikit...sekotak ni lebih kurang RM140 harga dia. 

boleh rujuk kebaikan Cellmaxx di sini >> http://www.cellmaxxmalaysia.com/
tapi salah 1 kebaikannya untuk menggantikan tisu-tisu yang mati dengan tisu-tisu yang baru sesuai untuk penyakit kanser.... 

selain tu, ada juga kami cuba beri daun belalai gajah ngan epal hijau yang diblender (viral dalam fb) .. 
Lemon pun sama.kami tak pernah terputus bekalan2 ni semua. 
penyakit kanser tak digalakkan makanan/minuman manis kerana boleh mengaktifkan sel-sel kanser. maka, semua ni rasa masam2. +__+ ..sian ayah seorang yang mmg suke minum manis..sobsss.. kalau ajak ayah g kedai makan, die mesti cakap, ala buat apa minum kedai. bkn boleh order air manis2...
padahal ayah ni, mmg hari2 la mnm kat kedai..tiba dah sakit mcmni tak dapat makan kedai, rasa sedih tau... 



--------------sambung Part 2--------------------

No comments: